ويژگي هاي يك رابطه عاطفي سالم چيست؟

بهترين اخبار روان شناسي

ويژگي هاي يك رابطه عاطفي سالم چيست؟

۸ بازديد
رابطه عاطفي سالم

يك رابطه عاطفي سالم مستلزم آن است كه طرفين از يكديگر انرژي مثبت دريافت كنند. در روابط عاطفي سالم تمامي هيجانات چه مثبت و چه منفي، مي‌توانند حضور داشته باشند اما آنچه بسيار اهميت دارد. اين است كه دو طرف رابطه بر يكديگر تاثير هيجاني مثبتي بگذارند. زماني كه روابط عاطفي ميان زن و شوهر سالم باشد حتي در زمان نداشتن حال خوب به دليل داشتن تاثير مثبت بر همديگر، حال آن ها تغيير مي كند. معمولا در يك رابطه عاطفي سالم وجود انرژي مثبت كه نتيجه داشتن مهارت برقرار ارتباط دو طرفه بين زوجين است،  باعث مي‌شود به يكديگر انرژي مثبت، شادي و آرامش منتقل كنند، مانند مهارت گوش دادن فعال يا گفت‌وگوي موثر است

تماس با ما

رابطه عاشقانه سالم

يكي از مهم‌ترين‌ مسائل زندگي زناشويي داشتن يك رابطه عاطفي سالم است زيرا تاثير بسيار زيادي بر زندگي و روان افراد دارد. يك رابطه عاطفي سالم داراي ويژگي هايي  است: 

  • يك رابطه عاطفي سالم مستلزم آن است كه  طرفين از يكديگر انرژي مثبت دريافت كنند. در روابط عاطفي سالم تمامي هيجانات چه مثبت و چه منفي، مي‌توانند حضور داشته باشند اما آنچه بسيار اهميت دارد اين است كه دو طرف رابطه بر يكديگر تاثير هيجاني مثبت بگذارند. زماني كه روابط عاطفي ميان زن و شوهر سالم باشد حتي با نداشتن حال خوب به دليل داشتن تاثير مثبت بر همديگر، حال طرفين تغيير مي كند. معمولا در يك رابطه عاطفي سالم وجود انرژي مثبت كه نتيجه داشتن مهارت زوجين در  برقراري ارتباط دو طرفه  است،  باعث شادي و آرامش آن ها مي شود.  
  • در يك رابطه عاطفي سالم، افراد با هم اختلاف نظر دارند و به راحتي مي‌توانند با هم درباره تفاوت‌هايشان صحبت كنند. اگر در رابطه‌اي دو طرف رابطه نتوانند اختلاف نظر يا تفاوت‌هاي خود را بيان كنند رابطه به قالب انكار و عدم پذيرش مي‌رود، در اين‌صورت وابستگي، پنهانكاري، شرم و ترس از جدايي رخ مي‌دهد. در روابط عاطفي سالم دو طرف رابطه مي‌توانند نظري مخالف يكديگر داشته باشند، اما با پذيرش يكديگر به رابطه عاطفي خود ادامه مي دهند. در واقع علت اصلي به هم خوردن يك رابطه عاطفي عدم پذيرش يكديگر و عدم همدلي با يكديگر است. در واقع در يك رابطه عاطفي سالم، زوجين بايد سعي در شناخت  تفاوت‌هاي يكديگر داشته باشند و تفاوت‌ها يكديگر را بپذيرند و با هم همدلي كنند. 
  • نقش  حرمت و احترام در روابط عاطفي سالم بسيار پر‌رنگ است. يكي از مهم‌ترين اركان رابطه عاطفي سالم حفظ حرمت، حريم و احترام يكديگر است. توهين و بي‌احترامي به يكديگر، تجاوز به حريم و خط قرمز‌هاي يكديگر و خدشه‌دار كردن حرمت‌ها رابطه را آلوده مي‌كنند. بسياري از افراد بي‌احترامي و توهين به يكديگر را صميميت مي‌دانند، چنين كاري هرگز صميميت نيست. پس براي داشتن يك رابطه عاطفي سالم ارزش هاي فردي و آزادي هاي فردي همديگر احترام بگذاريد و اصولي را  براي رابطه خود تعريف كنيد و هر دو طرف به آن پايبند بمانيد.
  • در روابط عاطفي سالم، طرفين حامي يكديگر هستند. حمايت كردن، پذيرش و دوست داشتن طرف ديگر رابطه به فرد حس امنيت و اعتماد مي‌دهد. يكي از  نشانه هاي داشتن رابطه عاطفي سالم اين است كهداراي مولفه هاي حمايت و پذيرش است. انسان‌ها با هم ارتباط برقرار مي‌كنند تا به آرامش برسند و رابطه‌اي كه درآن آرامش  وجود ندارد، رابطه عاطفي سالمي نيست. در يك رابطه عاطفي سالم هم نياز عاطفي و هم نياز ذهني پاسخ داده مي شود.   علاوه براين در چنين ارتباطي نياز فرد به استقلال فردي، رشد و پيشرفت شخصيتي هم برآورده خواهد شد. در نظر داشتن بعضي از مسائل براي تعريف يك رابطه به عنوان رابطه عاطفي سالم مهم است: 

پذيرش در رابطه عاطفي سالم

البته درست است كه شريك زندگي شما بايد شما را همان طور كه هستيد بپذيرد. اما در عين حال براي بهتر شدن شخصيت فردي بعضي مواقع تغييرات فردي لازم است  و اين تغيير برسالم تر شدن رابطه عاطفي تاثير مي گذارد. 

احترام متقابل زوجين

حتي در زمان دعوا و مجادله هم نبايد احترام گذاشتن به همديگر را فراموش كنيد و بايد هميشه احساسات طرف مقابل را هم در نظر بيگريم.

اعتماد و تعهد

اعتماد داشتن به همديگر ركن اصلي هر رابطه عاشقانه است. رابطه عاطفي سالم خواهد بود كه طرفين بتوانند نقاط ضعف خود را  بازگو كنند و احساسات  واقعي خود را بروز دهند.  باور داشتن به طرف مقابل اصلي است كه مي توان در يك رابطه عاشقانه سالم ديد. شما در واقع مي توانيد با پذيرش فرد مقابل خود، به او اعتماد به نفس ببخشيد و با ابراز عشق خود مي توانيد به او ثابت كنيد كه به  كارهاي او اعتماد داريد.

صداقت و همدلي

صداقت داشتن ميزان اعتماد طرفين به همديگر را بالا مي برد. شايد در كوتاه مدت دروغ گفتن كارايي داشته باشد اما در بلند مدت اعتماد طرف مقابل را از شما سلب مي كند. همدلي و همراهي كردن با شريك زندگي خود در واقع  نشان دهنده تلاش شما براي درك شرايط شريك زندگيتان است. مثلا زماني كه شريك زندگي شما  نگران و ناراحت است بيشتر به او توجه كنيد تا راحت تر سختي ها را پشت سر بگذارد.

عفو و بخشش

بخشيدن شريك زندگي خود به خاطر عشقي كه شما نسبت به او داريد بسيار مهم است. به علاوه در طول زندگي مشترك اشتباه و خطا از جانب هر يك از زوجين مي تواند اتفاق بيفتد و بخشش بايد دو طرفه باشد. 

سازش

در يك رابطه ي عاشقانه سالم قطعا سازش حرف اول را مي زند. چرا كه براي ادامه يك رابطه عاشقانه سالم لازم است كه هر دو طرف دست از غرورهاي خود بردارند و به اين باور برسند كه براي با هم بودن بايد با هم سازش داشته باشند. 

مهرباني و محبت 

مهرباني مي تواند  هم در قالب كلام و  هم رفتار بيان شود.  مهربان بودن تاثيري دو طرفه دارد و قطعا در صورت مهربان بودن نسبت به شخص مقابل او هم با شما مهربان رفتار خواهد كرد. سعي كنيد هميشه دوست داشتن و علاقه خود را به همسر خود نشان دهيد. . براي سالم نگه داشتن رابطه عاطفي شما مي توانيد روش هاي  ابراز محبت به شكل  لمس كردن، بوسيدن يا گرفتن دست شريك زندگي را امتحان كنيد تا فراموش نكنيد كه چقدر او را دوست داريد. 

فكر كردن و تلاش براي شناخت همسر

فكر كردن در مورد همسر خود و تلاش براي شناخت او يكي از مولفه هاي رابطه عاشقانه سالم است. شناخت نظرات، خصلت ها و خصوصيات شريك زندگيتان به شما كمك مي كند تا به طور منطقي  با او رفتار كنيد.

تماس با ما
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.