پيش گيري از بارداري ناخواسته (بهترين روش ها)

۱۲ بازديد

در اين مطلب قصد داريم به بررسي و معرفي بهترين روش هاي پيش گيري از بارداري ناخواسته بپردازيم و شما را با انواع روشهاي طبيعي جلوگيري از بارداري و همچنين روش هاي اورژانسي پيشگيري آشنا كنيم. احتمالا مي دانيد براي پيش گيري از بارداري ناخواسته روش هاي متعددي وجود دارد. همچنين مي دانيد كه براي پيش گيري از بارداري ناخواسته به طور 100 درصد بايد از برقراري رابطه جنسي اجتناب كرد ولي چنين چيزي غير ممكن است. به خصوص افرادي كه به تازگي ازدواج كرده اند بايد با راه هاي جلوگيري و نحوه ي انجام صحيح به خوبي آشنا شوند تا ناخواسته باردار نشوند. براي آشنايي با بهترين و ساده ترين روش جلوگيري از بارداري با ما همراه باشيد.

تماس با ما

آشنايي با  انواع روش هاي پيش گيري

جلوگيري طبيعي

يكي از بهترين روشهاي طبيعي جلوگيري از بارداري، بيرون كشيدن آلت قبل از خارج شدن آب مني در داخل رحم است. در اين روش احتمال خطا 4 درصد است كه اين موضوع بستگي كامل به سرعت عمل مرد دارد، ولي معمولا يكي از مطمئن ترين راه هاي پيش گيري از بارداري ناخواسته به شمار مي رود و در بيشتر كشورهاي غربي از اين روش استفاده مي شود.

قرص هاي ضد بارداري

استفاده از قرص ضد بارداري يكي ديگر از روش هاي جلوگيري است كه به عنوان رايج ترين روش به خصوص در بين بانوان ايراني براي پيش گيري از بارداري ناخواسته شناخته شده است. با مصرف آنها تخمك گذاري صورت نمي گيرد ، درصد باردار شدن از طريق اين قرص ها بسيار ناچيز است و اگر از افرادي شنيده ايد كه عليرغم مصرف قرص ضد بارداري، باردار شده اند احتمالا دز قرص بر روي آنها بي تاثير بوده است.

براي تهيه قرص هاي ضد بارداري نيازي به نسخه پزشك نيست و به راحتي مي توان از داروخانه هاي سراسر شهر آنها را تهيه كرد. البته اين قرص ها مزايا و معايبي هم دارند از جمله اينكه با مصرف آنها در دوران قاعدگي درد و خونريزي كمتري خواهيد داشت و همچنين پريود شما منظم خواهد شد. لخته شدن خون در زمان پريود و فشار خون بالا از معايب اين قرص ها است. 

كاندوم

كاندوم ها يكي از بهترين روش هاي پيش گيري از بارداري ناخواسته هستند كه از گذشته تا به حال مورد استفاده آقايان قرار مي گرفتند. اما امروزه كاندوم ها نوع زنانه نيز دارند. جلوگيري با كاندوم را از اين جهت مي توان بهترين روش براي پيش گيري از بارداري ناخواسته در نظر گرفت چون اين وسيله علاوه بر جلوگيري از ورود اسپرم از سرايت بيماري هاي جنسي نيز جلوگيري مي كند . يكي از سالم ترين و مطمئن ترين روش ها به شمار مي رود. 

كاندوم مردانه را قطعا ديده ايد و نحوه كار با آن را مي دانيد ولي اگر همسر شما تمايل به استفاده از كاندوم نداشت، مي توانيد از كاندوم مخصوص بانوان استفاده كنيد. بدين ترتيب كه آن را چند ساعت قبل از نزديكي از سمتي كه بسته است درون واژن بگذاريد. در صورتي كه كاندوم پاره نشود درصد بارداري بسيار ناچيز است ولي به طور كلي درصد خطاي كاندوم بين 15 تا 20 درصد مي باشد، البته كاندوم لذت جنسي را كم مي كند و به همين دليل مردان و زنان خيلي طرفدار اين روش جلوگيري نيستند. اگر به تازگي ازدواج كرده ايد بهتر است كه از كاندوم استفاده كنيد چرا كه اين روش بهترين روش جلوگيري از بارداري در اوايل ازدواج  مي باشد.

آمپول ضد بارداري Depo-Provera

در صورتي كه به شريك زندگي خود اطمينان داريد و مي خواهيد بدون دردسر و استرس از رابطه جنسي خود نهايت لذت را ببريد، پيشنهاد مي كنيم به جاي قرص هاي ضد بارداري از آمپول هاي ضد بارداري Depo-Provera براي پيش گيري از بارداري ناخواسته استفاده نماييد. با استفاده از اين آمپول به مدت 3 ماه از باردار شدن شما جلوگيري خواهد شد و درصد خطاي آن تنها 3 درصد است، توجه داشته باشيد استفاده از اين آمپول ها تنها براي 4 بار در سال توصيه مي شود و بيشتر از آن ضرر دارد. همچنين ممكن است با مصرف آنها بر روي پوستتان لك هاي ظاهر شود.

استفاده از اسفنج اسپرم كش جهت پيش گيري از بارداري ناخواسته

اين روش جديدترين روش براي جلوگيري از بارداري است و به شكل ژل، كف و يا كرم در بازار موجود است. مواد شيميايي موجود در آن عاملي كشنده براي اسپرم مي باشند. اسفنج ضد بارداري كه چيزي شبيه به يك دونات است و بايد آن را حداقل نيم ساعت قبل از رابطه جنسي درون واژن قرار دهيد، بدين ترتيب كه اسفنج را مرطوب كرده و براي فعالسازي مواد اسپرم كش، آن را فشار دهيد و تا جايي كه مي توانيد آن را در واژن فرو كنيد، بعد از اينكه اسفنج به داخل رحم وارد شد، باز مي شود و با پوشاندن دهانه آن مانع از حامله شدن مي شود.

اسفنج نبايد بيش از 30 ساعت درون واژن قرار بگيرد و بيرون آوردن آن با انگشت به راحتي امكان پذير است، اين كار را حداقل 6 ساعت پس از نزديكي انجام دهيد. بسياري از بانوان در دوران شيردهي از اين روش استفاده مي كنند و كاملا راضي هستند ولي ممكن است براي اولين بار قرار دادن آن درون واژن دشوار باشد و همچنين در زمان نزديكي ممكن است واژن را خشك كند.

روش هاي اورژانسي چسب و حلقه براي پيش گيري از بارداري ناخواسته

علاوه بر روش هايي كه در بالا ذكر شد، دو روش اورژانسي هم براي پيش گيري از بارداري وجود دارد كه روش آنها اثرگذازي روي هورمون هاست. روش اورژانسي استفاده از چسب يكي از آنها است بدين ترتيب كه به مدت يك هفته يك چسب پلاستيكي را بر روي بازو، شكم، سينه و يا باسن مي چسبانيد . (هفته اي يك بار بايد چسب را عوض كنيد)

روش اورژانسي حلقه بدين صورت است كه در روزهاي اول قاعدگي بايد حلقه انعطاف پذير را درون واژن به مدت 3 هفته بگذاريد و سپس خارج كنيد و در صورتي كه لازم بود دوباره يك هفته بعد از يك حلقه جديد استفاده نماييد. استفاده از اين ابزار بسيار راحت است ولي عوارضي مانند سردرد و حساسيت سينه ها را به دنبال دارد، همچنين در زمان استفاده از آن ها ممكن است لكه بيني داشته باشيد.

روش هاي ديگر براي پيش گيري از بارداري ناخواسته 

امروزه با پيشرفت تكنولوژي ديگر مقوله اي به نام بارداري ناخواسته وجود ندارد و بسيار كم اتفاق مي افتد. همانطور كه گفتيم روش هاي متنوعي براي پيش گيري از بارداري ناخواسته وجود دارد. بررسي تمامي روش ها زمان و هزاران كلمه لازم دارد. در ادامه به صورت مختصر درباره ي روش هاي ديگر پيش گيري از بارداري ناخواسته چند كلمه اي براي شما صحبت مي كنيم.

استفاده از حلقه مهبلي (واژينال رينگ) يكي ديگر از روش هاي جلوگيري است. بدين ترتيب كه يك حلقه پلاستيكي و نرم درون واژن قرار مي گيرد و مانند قرص هاي ضد بارداري عمل مي كند.

ديافراگم يكي ديگر از روش هاي پيش گيري از بارداري ناخواسته است. كه بايد قبل از نزديكي بر روي دهانه رحم قرار گيرد. البته بايد توجه داشته باشيد كه اين روش، خيلي مطمئن نيست چرا كه 16 درصد خطا دارد. عملكرد كلاهك رحم نيز تقريبا مانند ديافراگم است.

وازكتومي آقايان بهترين روش براي پيش گيري از بارداري ناخواسته است كه قابل بازگشت مي باشد. توبكتومي يكي ديگر از روش هاي پيشگيري از بارداري است و در گذشته بسيار مرسوم بود ولي از آنجايي كه اين روش، دائمي و غير قابل بازگشت است خيلي پيشنهاد نمي شود. از جمله روش هاي ديگر براي پيش گيري از بارداري ناخواسته استفاده از آي يو دي و كپسول هاي كاشتني ضد بارداري است كه درصد خطاي آن ها نيم درصد است، لازم به ذكر است در صورت استفاده از كپسول ضد بارداري به طور تضميني تا 3 سال حامله نخواهيد شد.

تماس با ما

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.