ترياك چيست | ترك اعتياد به ترياك | تشخيص اعتياد ترياك| مواد مخدر افيوني ترياك

۵ بازديد
ترياك

ترياك نوعي ماده مخدر متداول است كه از گذشته تا به امروز بسياري از افراد جامعه را درگير والوده به خود كرده و باعث از بين رفتن زندگي بسياري از مردم شده است. متأسفانه باورهاي اشتباهي در مورد فوايد مصرف مواد مخدرسنتي و به ويژه مصرف ترياك وجود دارد. اما بايد اين موضوع را بياد داشت كه علائم خوشايند مصرف، تنها براي مدت زمان كوتاهي دوام مي‌آورد و بعد از گذشتن زماني كوتاه جاي خود را به اعتياد و وابستگي شديدي در فرد مي‌دهد. از علائم وابستگي به ترياك مي‌توان به كم خوابي، كم اشتهايي، افسردگي شديد، عرق كردن زياد و… اشاره كرد.

ترياك و شاخصه هاي آن

براساس امار ترياك پر مصرفترين ماده مخدر در ايران محسوب مي‌شود كه از گل گياه خشخاش به  گرفته و توليد ميشود. حدود ده درصد ترياك را مورفين تشكيل داده است. مورفين يك نوع مسكن قوي براي كاهش درد به حساب مي ايد و يكي از  دلايل اصلي  مصرف اين ماده نيز محسوب ميشود. مصرف دراز مدت و متداول ترياك نيز منجر به  ايجاد وابستگي و در نهايت اعتياد فرد خواهد شد. از ترياك، مواد مخدر زيادي هم به دست مي‌آيد كه  آن‌ها را مواد افيوني مي نامند. از جمله اين مواد مخدر مي‌توان به كراك، هروئين، شيره و…. اشاره كرد.

باورهاي اشتباه در مورد مصرف ترياك

از زمان هاي قديم تا به امروز مصرف ترياك در كشور ما بسيار متداول بوده است. يكي ازدلايل اصلي اين موضوع عقايد و باورهاي غلط  در مورد تاثيرات مصرف اين ماده مخدر بوده است. به برخي از اين باورهاي غلط در زير اشاره ميكنم::

_ترياك موجب كاستن از علائم بيماري‌هايي مثل بيماري‌ قلبي و ديابت در افرد مي‌شود.

_ترياك باعث كاهش اضطراب، غم و ناراحتي و استرس زياد در افراد مي‌شود.

_ترياك باعث افزايش عملكرد، توجه و تمركز و كارايي در فرد مي‌شود.

_ترياك  باعث افزايش انرژي در فرد مي‌شود و عملكرد هاي او را بهبود مي‌بخشد.

_ترياك به عنوان يك مسكن قوي اثربخشي زياد و عوارض جانبي كمتري دارد.

_ترياك باعث افزايش قواي جنسي و قدرتمند شدن فرد در روابط زناشويي مي‌شود.

تشخيص اعتياد ترياك در فرد

شايد در اوايل زمان مصرف، افرد تصور كنند كه عملكرد انها بهترشده و افزايش يافته و احساس تمركز و ارامش بيشتر داشته باشند. تشخيص دادن اعتياد به ماده ترياك در روزهاي اوليه بسيار سخت است ولي با گذر زمان علائم و نشانه‌هاي اعتياد به ماده ترياك بيشتر در فرد نمود پيدا ميكند. از انجايي كه خانواده ها اكثرا شك دارند در تشخيص مصرف فردي كه مشكوك به او در مصرف ترياك هستند بهتر است اول مشاوره در زمينه ترك اعتياد داشته باشند قبل از هر گونه قضاوتي در مورد فرد، البته در ادامه ما علائم فرد معتاد به ترياك را ذكر ميكنيم.

تست اعتياد به ترياك

نكته‌اي كه بايد اينجا در نظر داشت و خانواده‌ها نيز بايد آن را مد نظر بگيرند، اين است كه تكنيك هايي براي تغييردر نتيجه آزمايش اعتياد به مواد مخدر وجود دارد كه افراد امكانش هست از آنها استفاده كنند. بنابراين در كنار نتيجه آزمايش اعتياد به ترياك، توجه داشتن به علائم اعتياد در فرد نيز به خانواده‌ها در تشخيص اعتياد فرد كمك مي‌كند..

توصيه اي كه ما به خانواده‌ها داريم اين است  كه اگر نسبت به اعتياد يكي از اعضاي خانواده شك دارند در ابتدا احساسات خود را كنترل كرده و سپس با استفاده از مشاوره اعتياد و با فرد متخصص در اين زمينه بتوانند تشخيص درستي در اين راستا داشته باشند و سپس راهكارهاي مناسبي براي برخورد صحيح با اين فرد خانواده را فرابگيرند؛زيرا كه ممكن است شك شما در مورد ان فرد درست نباشد و تغيير رفتار اين عضو از خانوادتون به واسطه عامل ديگري اتفاق افتاده باشد.

علائم اعتياد به ترياك

علائم اعتياد به مصرف ترياك با گذشتن زمان در فرد مشهود مي‌شود. مي‌ توان علائم اعتياد به ترياك را به دو حالت مختلف تقسيم كرد: علائم رفتاري و علائم جسماني  :

1- علائم جسماني

-اثرات سوختگي بر روي نوك انگشت، جاي تزريق برروي دست  و پاها

-حالت استفراغ  و اسهال شديد

-عرق كردن بيش از اندازه و نا به جا

-تب و لرز

-بي‌خوابي و بي‌ميلي به غذا

-خميازه كشيدن  زياد و خواب آلودگي مداوم

-گيجي و منگي

-مشكلات بينايي و ديد

-مشكلات تنفسي و نامنظمي در تنفس

-تنگ شدن مردمك چشمها

-كاهش يافتن ميل جنسي

3- علائم رفتاري 

-تغييراتي مانند كاهش وزن زياد و ظاهر آشفته و بهم ريخته

-افت تحصيلي و كاري و عدم مسئوليت‌پذيري در مورد مسائل مهم زندگي

-عدم داشتن تمركز براي انجام  كارها

-درخواست‌ كردن مكرر پول به بهانه هاي گوناگون از اطرافيان

– كاهش چشمگير اعتماد به نفس و عزت نفس  درفرد

– احساس غم و افسردگي شديد 

– دوري كردن از جمع و گوشه‌گيري 

-زود رنجي و تحريك‌پذيري بالا

ترك اعتياد به ماده ترياك

 ترك اعتياد به ترياك شامل سم ‌زدايي ميباشد كه حدود 15 روز زمان مي برد ودر طول اين زمان اثرات ترياك از جسم فرد پاك مي‌شود. در روزهاي اوليه قطع مصرف، افراد اكثرا دچارنشانه هايي از جمله درد ، ناراحتي و حالات رنج اور زيادي ميشوند كه باعث ايجاد نشانه هايي مثل عرق سرد، تپش قلب، اسهال، دل پيچه، استفراغ، درد عضلاني، بي‌خوابي، بي‌اشتهايي، اضطراب، تندخويي و بي‌قراري در فرد مي‌شود. بسياري از افراد در اين مرحله امكان دارد مراحل  ترك را رها كنند. اما بايد به اين موضوع توجه داشت كه علائم خماري ودرد موقتي و گذرا بوده و ثابت نيست و پس از مدتي از بين مي‌روند. اما اين مرحله با وجود سختي‌هاي كه  دارد، اول مسير ترك ميباشد و در ادامه راه اين  خانواده فرد هستند كه بايد به كمك او بيايند تا مهم‌ ترين بخش ترك  كه شامل همان رفع وابستگي رواني است رخ دهد.فرد

در اين راستا خود فرد و خانواده او نيازمند دريافت خدمات روانشناسي و مشاوره ترك اعتياد به مواد هستند تا بتوانند با كمك هم خطر بازگشت فرد به اعتياد را به صفر برسانند.اين موضوع خيلي مهم است كه حتماً قبل از شروع مراحل ترك از يك متخصص در زمينه ترك اعتياد مشاوره بگيريد؛ چرا كه قطع به يكباره مصرف مي‌تواند پيامدهاي جبران‌ناپذير و غير قابل پيش بيني را در فرد به همراه داشته باشد و حتي در برخي از موارد موجب مرگ در فرد شود. روانشناس متخصص در زمينه ترك اعتياد با در نظر گرفتن شرايط جسمي و رواني فرد بهترين راه هاي ترك اعتياد را به شما پيشنهاد مي كنند..


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.