قرص اورژانسي (طريق مصرف و عوارض قرص ضد بارداري)

۷ بازديد

قرص اورژانسي كه بيشتر با نام قرص اورژانسي لونورژسترول عنوان و شناخته مي شود يكي از قرص هاي ضد بارداري است. همانطور كه از نام آن مشخص است در زمان هاي اضطراري و اورژانسي مورد استفاده قرار مي گيرد. عملكرد اين قرص به گونه اي است كه با داشتن نوعي هورمون زنانه‌، دهانه رحم را دچار تغيير مي كند ، و مسيري كه اسپرم طي مي كند تا به رحم برسد، چسبنده مي شود ، بدين ترتيب لقاحي بين اسپرم و تخمك صورت نمي گيرد، همچنين قرص اورژانسي تخمكي كه بارور شده را از رحم جدا مي كند و باعث جلوگيري از بارداري ناخواسته مي گردد.

تماس با ما

 

استفاده از قرص اورژانسي يكي از بهترين روش ها براي جلوگيري از بارداري ناخواسته بعد از انجام عمل نزديكي است . افراد به دلايل مختلف از اين قرص هاي اورژانسي استفاده مي كنند. در روابط جنسي كه زوجين از ديگر روش هاي پيشگيري از بارداري ناخواسته مانند كاندوم و يا قرص هاي ضد بارداري استفاده نمي كنند، ممكن است خطاي انساني رخ دهد و يا ممكن است اتفاقاتي از قبيل پاره شدن كاندم و يا جابجا شدن آي يو دي باعث بارداري شود كه در اين صورت بايد از انواع قرص اورژانسي استفاده كرد. البته مصرف اين قرص ها زمان و نحوه خاصي دارد كه در ادامه بيشتر به آن ها مي پردازيم.

نكات مهم در مورد استفاده از قرص اورژانسي

توجه داشته باشيد در صورتي كه باردار شده ايد، قرص هاي اورژانسي هيچ تاثيري در از بين رفتن تخمك بارور شده نخواهد داشت. و يا سقط جنين با اين قرص عملي نخواهد بود يعني همانطور كه گفته شد براي اينكه اين قرص موثر باشد بايد به موقع مصرف شود. همچنين افرادي كه داروهاي خاص مصرف مي كنند بايد قبل از استفاده از اين قرص ها به پزشك مراجعه نمايند.

افرادي كه به لوونورژسترول آلرژي دارند، از مصرف قرص اورژانسي منع شده اند و نبايد تحت هيچ شرايطي از اين قرص استفاده كنند. برخي از داروها كه براي بيماري هاي خاص هستند اثر اين قرص را از بين مي برند به همين دليل افرادي كه چنين داروهايي مصرف مي كنند ، استفاده از قرص اورژانسي بايد با اجازه پزشك معالج باشد، قرص هاي اورژانسي باعث كاهش شير مادر مي شود و بهتر است در دوران شيردهي استفاده نشود، سعي كنيد از اين قرص براي دو دوره متمادي استفاده نكنيد.لازم است بدانيد مصرف قرص هاي اورژانسي براي دختران زير 17 سال توصيه نمي شود و مجاز نيست.

چگونه و در چه زماني از قرص اورژانسي استفاده كنيم؟

طريقه و نحوه مصرف قرص اورژانسي بنا به نظر پزشك معالج ممكن است متفاوت باشد و اين قرص ها را بدون نسخه پزشك مي توانيد از داروخانه تهيه نماييد.

زمان استفاده از قرص اهميت زيادي دارد و بايد حداكثر تا 72 ساعت بعد از عمل نزديكي، قرص را مصرف كنيد تا از بارداري ناخواسته جلوگيري شود. بايد توجه داشته باشيد كه اين قرص بعد از 72 ساعت ديگر تاثيري نخواهد داشت و از مصرف آن خودداري كنيد.

 

قرص هاي ضد بارداري انواع تكي و دوتايي دارند. در مورد قرص هاي تكي نظرات متفاوتي وجود دارد كه مي توان آن را حتي تا پنج روز بعد از نزديكي مصرف كرد، اما بهتر است استفاده از اين قرص هاي ضد بارداري، بلافاصله بعد از نزديكي باشد. همچنين براي جلوگيري از بارداري ناخواسته مي توانيد قبل از شروع رابطه جنسي نيز اين دارو را مصرف كنيد. در صورتي كه با مصرف اين قرص هاي دوتايي دچار حالت تهوع يا بيرون روي شديد، بايد دوز دوم قرص را مصرف كنيد و در صورت لزوم به پزشك معالج خود مراجعه نماييد. قرص اضطراري ضدبارداري همانطور كه گفته شد از بهترين روش هاي پيشگيري از بارداري ناخواسته است اما لازم است براي اينكه از باردار نبودن خود مطمئن شويد بعد از 3 هفته كه قرص را مصرف كرديد يك تست بارداري بدهيد.

 

عوارض قرص اورژانسي

هيچ داروي شيميايي بدون عوارض جانبي نيست و قرص اورژانسي نيز عوارضي دارد كه البته در بيشتر مواقع بروز نمي دهد ولي در صورت رخ دادن بايد حتما به پزشك مراجعه نماييد.

از جمله عوارضي كه مصرف اين قرص ها ممكن است در پي داشته باشند : ” گرفتگي عضلات، درد لگن، خونريزي شديد و يا لكه بيني، قطع قاعدگي و قاعدگي نامنظم، حالت تهوع و سرگيجه، شكم و يا معده درد، سردرد و احساس خستگي مي باشد”. مشورت با پزشك معالج از اين لحاظ اهميت دارد كه در برخي موارد اگر نشانه اي از عوارض مصرف قرص اورژانسي وجود داشته باشد، ممكن است نياز به مراقبت هاي پزشكي و حتي بستري شدن داشته باشيد و هرگز نبايد در اين مورد كوتاهي كرد.

مزاياي استفاده از قرص اورژانسي

مصرف قرص ضدبارداري راحت و آسان است و مشكلي براي بارداري در آينده ايجاد نمي كند و شما مي توانيد به راحتي در آينده براي هر چند بار كه بخواهيد باردار شويد.

مصرف قرص پيشگيري از بارداري ناخواسته، قبل و بعد از ارتباط جنسي براي جلوگيري از بارداري موثر است. در افرادي كه به دلايل مختلف نبايد باردار شوند استفاده از قرص ضدبارداري به جلوگيري از بدنيا آمدن نوزادي ناقص كمك مي كند.

درصد خطاي قرص اورژانسي

اگر استفاده از اين قرص ضد بارداري در زمان و شرايط درست باشد احتمال بارداري شما تقريبا صفر مي شود. درصد خطاي اين قرص نزديك به صفر است و تنها 0.1 درصد امكان دارد كه شما با مصرف آن باردار شويد، البته بايد توجه داشته باشيد كه عملكرد شما و زماني كه اقدام به استفاده از قرص اورژانسي مي كنيد عامل بسيار مهمي است و همان طور كه گفته شد اگر اين قرص را تا 72 ساعت بعد از اتمام رابطه مصرف كرديد، احتمال بارداري صفر است ولي اگر فراموش كنيد و لقاح بين اسپرم و تخمك صورت گيرد، ديگر مصرف قرص بي تاثير خواهد بود.

چه كساني نبايد قرص اورژانسي مصرف كنند؟

برخي افراد از مصرف انواع قرص ضدبارداري براي جلوگيري از بارداري ناخواسته منع شده اند، چرا كه اين افراد به دليل شرايط خاصي كه دارند با مصرف اين قرص ممكن است دچار مشكلات و عوارض خطرناكي شوند. افرادي كه باردار هستند نبايد از قرص هاي ضد بارداري اضطراري استفاده كنند و در صورتي كه مي خواهيد از اين قرص استفاده نماييد بايد قبلا تست بارداري بدهيد چرا كه مصرف آن ممكن است منجر به سقط جنين گردد. علاوه بر خانم هاي باردار كساني كه مشكلات تنفسي دارند و به آسم خطرناك مبتلا هستند نيز نبايد بدون مشورت با پزشك از اين قرص ها استفاده كنند.

تماس با ما

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.